Back to Biddinghuizen
Vorig jaar was Mud Masters in Biddinghuizen onze allereerste obstacle run. Eigenlijk zou ik dit jaar niet meedoen, omdat ik de voorkeur gaf aan de halve marathon op Texel. Voor die loop was ik echter te laat met inschrijven en op Marktplaats werden helaas nog geen startbewijzen aangeboden. Dan verneem ik van Alexander, die vorig jaar eveneens meedeed in Biddinghuizen en zich samen met Gerwin heeft ingeschreven, dat hij niet op tijd fit is. Ik mag zijn startbewijs overnemen en Alexander komt dan supporteren. Een prima plan. Texel moet wachten, ik duik de modder in.
Bekend terrein
Op zondagmiddag verzamelen we ons bij het transferium in Hoogkerk en rijden in ruim een uur naar Biddinghuizen. We parkeren de auto en lopen naar het grote verzamelplein. Hoewel de indeling dit jaar een beetje anders is, komt het terrein ons natuurlijk bekend voor. Er staan veel kleine en grote tenten en er is zelfs een truck met Mud Masters-merchandise aanwezig. Mud Masters is inmiddels big business.
De start
We kleden ons om, leveren onze tassen in en gaan richting ons startvak. Dat gaat allemaal soepeltjes, want de organisatie staat als een huis en de bewegwijzering is duidelijk. De laatste tien minuten voor de start volgt een gezamenlijke warming-up met een DJ en zijn beats, waarna de gastoeter klinkt voor de start. De route van 12 kilometer is min of meer hetzelfde als vorig jaar.
Obstakels
Tot de verzorgingspost treffen we de volgende obstakels, die we zo’n beetje allemaal nog kennen van de vorige editie.
Jump Overs | Springen of klimmen over hooibalen. |
Water Dip | Waden door het water. |
Monkey Bars | Slingeren aan een horizontaal klimrek. |
The Pit | Sloot met modderige helling. |
Horizon Climber | Via een horizontaal gespannen touw naar de overkant klimmen. |
Balance of Blub | Over een houten balk naar de overkant. |
Chop Sticks | Klimmen over hekjes met daarboven een balk. |
Marine Table | Over een schuinstaand hek heen. |
Getting Tyred | Lopen over een bandenstapel. |
Alleen de Monkey Bars kent ten opzichte van vorig jaar een noviteit met een verhoging in het midden. Dat maakt het obstakel duidelijk lastiger, maar alle drie bereiken we de overkant. Iets verderop blijft de Marine Table een van de lastigste obstakels, zo niet de lastigste.
Even pauze
Na de autobanden is een verzorgingspost ingericht met water en bananen. Hier nemen we even een kleine pauze om op adem en op krachten te komen. Daarna gaan we op weg naar de volgende serie obstakels.
Anaconda Trail | Waden door het water. |
Claustrafobia | In een bak met water onder een bouwhek door. |
Golden Stairs | Grote trappen gemaakt van hooibalen. |
Power Tower | Rennen en klimmen over een schuinstaande wand. |
Load Carry | Zandzakken tillen in het water. |
Night Crawlers | Tijgeren door een donkere tunnel. |
Trenches | Modderige heuvels en loopgraven gevuld met water. |
De Power Tower en de Load Carry zijn volledig nieuwe obstakels in het parcours, net als Claustrafobia, wat ik een erg leuke toevoeging vind.
Het toetje
We zijn inmiddels bijna weer terug bij het verzamelterrein, maar er wachten ons nog enkele spectaculaire obstakels.
Splash Jump | In het water springen van zo’n vier meter hoogte. |
Great Walls | Drie verticale muren met oplopende hoogte. |
Pipe Runner XXL | Tegen een flinke half pipe omhoog rennen. |
Battle Field | Tijgeren door een waterbak onder prikkeldraad. |
Sizzler | Tussen elektrische draden door. |
Hier wederom geen verrassingen, deze obstakels kennen we allemaal nog van de vorige keer. Wel zijn de Splash Jump en de Pipe Runner duidelijk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Een goede zaak, want hierdoor zijn ook de lange rijen voor deze obstakels verdwenen.
De finish!
Met de elektrische uitsmijter zit ons rondje erop en krijgen we na de finish een biertje. We spoelen ons af bij de Car Wash en kleden ons om. Daarna halen we bij de speciale tent ons finishershirt op en gaan op huis aan.
Bewegende beelden
Dankzij de camera’s onderweg zijn er ook bewegende beelden van onze race:
En de officiƫle aftermovie: